top of page

Kevään ja alkukesän aikana Lapin Metsämuseolla on nähty monenlaista toimintaa. Erilaisia tapahtumia on järjestetty ja museo on saanut myös mukavasti positiivista julkisuutta ja palautetta. Palautteissa on näkynyt erityisesti kiitollisuus siitä, että museon toiminta on ollut aktiivista. Eräässäkin palautteessa kiiteltiin siitä, että "Lapin Metsämuseo on herännyt henkiin". Näin museon näkökulmasta on hienoa nähdä, miten kova työ alkaa näkyä. Tässä blogissa kirjoitan hieman siitä, mitä tänä vuonna on jo tapahtunut.

Näyttelyiden siivous ja kehittäminen

Outi, Leila ja Timo ovat esimerkillisesti laittaneet Lapin Metsämuseon näyttelyitä kuntoon. Siivouksen lisäksi museo on saanut myös uutta nähtävää. Emännän kamari on näkemisen arvoinen kohde ja kirjasto on nyt siisti ja järjestyksessä. Lapin Lintutieteellinen yhdistys kävi siivoamassa linnunpöntöt ja toi myös uusia sirkuttavien asukkaidemme iloksi.

Kairan Kulkijat 2023

Partiolaisten SM kilpailuja vietettiin huhtikuussa Rovaniemellä. Lapin Metsämuseo toimi kilpailussa yörastien isäntänä. Alueella oli yön aikana n. 250 kilpailijaa + huoltojoukot. Tapahtuma onnistui erittäin hienosti ja osoitti, että Lapin Metsämuseo toimii hienosti myös isompien tapahtumien pitopaikkana.

Kevättalkoot

Kesäkauden avajaisten korvalla museon paikkoja siistittiin talkoilemalla. Jäsenten lisäksi talkoiluun on osallistunut myös kotoutujia Kotokunta Oy:stä ja Eduron ahkeria puurtajia.

Avajaiset

Kesäkauden avajaisia vietettiin 1.6. pidetyn avajaisjuhlan merkeissä. Avajaisissa oli n. 35 osallistujaa, jotka pääsivät Lauri Snellmannin opastuksella tutustumaan uiton tunnelmiin, Kunnan Pojat viihdyttivät yleisöä reippaalla soitannallaan, Marja Jalkanen vei ajatukset Hugo Richard Sandbergin, eli tuttavallisemmin Samperin elämään ja Metsähallitus järjesti mielenkiintoisen työpajan, jossa pääsi lähemmin tutustumaan "laatikkojen" sisältöön.

Tapahtuma-aukio

Suunnitellun tapahtuma-aukion työt alkoivat puiden kaadolla. REDU:n opiskelijat kaatoivat Ahmakuusikon kämpän edestä n. 0,1 hehtaarin kokoiselta alueelta puut. Myöhemmin keväällä aukio saa uuden katteen ja on valmis syyskuun tulikokeeseen - Sahanperän Savotta -tapahtumaan.

Nätti-Jussi ajot

Lapin Metsämuseon valtaa Lapin Mobilistit, kun museolla järjestetään perinteisten Nätti-Jussi -ajojen yksi rasti. Tervetuloa katsomaan vanhoja autoja ja samalla voi tutustua myös museon näyttelyihin.

Toivotamme kaikki tervetulleeksi tutustumaan virkeään Lapin Metsämuseoon tiistaista sunnuntaihin klo 11-17. Kahvila on toiminnassa aukioloaikoina.

Juhannuksena museo on kiinni 23.-26.6. välisen ajan